Intervju med färggubben Claes från Sherwin-Williams – färg, får och små fadäser.
Vi gillar att lära känna våra leverantörer lite bättre – inte bara genom tekniska datablad och produktfakta, utan också genom historierna bakom människorna. Därför satte vi oss ner med Claes från Sherwin-Williams för en lättsam intervju.
Resultatet? En blandning av färgvisioner, roliga missöden och en och annan fårhistoria…

Om du fick trolla fram en magisk färg – vad skulle den kunna göra?
– En allroundfärg som fungerar på alla underlag och är spackel, grundfärg och toppfärg i ett. Snabbtorkande, miljövänlig och enkel att använda. Den skulle jag kunna sälja!
Vad är skillnaden mellan en bra och en fantastisk teknisk säljare?
– Att ge kunden det lilla extra, något de inte bett om. Det kan vara tips om framtida utveckling, kaffebröd eller en rolig historia. Men utan teknisk kunskap i botten kommer man inte långt.
Vilken trend ser du som nästa stora grej inom färgindustrin?
– Miljöval! Vattenburet och UV-härdande kommer vi se mycket mer av framöver.
Har du spillt färg på helt fel ställe någon gång?
– Ja, bland annat när jag kört en valsmaskin åt fel håll och flera liter UV-lack hamnade på transportmattan och golvet. Att torka upp det… ja, låt oss säga att det inte var kul.
Vad är det mest udda stället era produkter använts på?
– När UV-lack var nytt hällde en kund ut överbliven lack i ett stenröse. Fåren som betade i närheten rullade sig i det, och när solen låg på, härdade lacken i pälsen. Den bonden fick extra klippjobb…
Om du fick döpa en färg efter dig själv?
– Wede-grå. En laserad ljusgrå kulör, som drivved. 😊
Vad säger kollegorna att du är expert på, utöver färg?
– Jag har ganska bra koll på utrustning för applicering och torkning av färg. Men expert är ett starkt ord.
Det konstigaste i bagaget på en kundresa?
– Tyvärr bara en massa färgburkar.
Om du inte jobbade med färg – vad hade du gjort istället?
– Kanske sålt något annat som inte är lika kladdigt.
Mest kaosartade kundupplevelsen?
– Jag råkade luta mig mot ett nödstopp och stängde ner en 200 meter lång ytbehandlingslina. Ingen förstod vad som hänt förrän jag insåg vad som tryckte mot ryggen…
Har du levererat något som blev fel – men lyckats rädda situationen?
– När en kund förväxlade vattenburen färg med UV-färg och undrade varför det aldrig torkade. Den situationen gick tyvärr inte att rädda.
Konstigaste kundkravet?
– Pass. De flesta är faktiskt ganska pålästa om vad som är möjligt.
Har du haft ett filmiskt ögonblick på jobbet?
– Här blir jag tråkig – inget jag minns!
Det mest oväntade du blivit bjuden på under ett kundbesök?
– Öl och vin till lunch. Men inte i Sverige.
👉 Tack Claes för att du bjöd på både skratt och skarpa spaningar!
Jag (Mary) som säljare på Syntema och av Sherwin Williams produkter vill lägga till ett litet extra TACK Claes – min hjälte i teknikkavaj!
När jag var ny och grön (och lite virrig 😅) stod du där – lugn som en filbunke, redo att svara på alla mina frågor.
Och inte nog med det! Du svarade igen när jag hade glömt svaret första gången!
Du har verkligen haft ett änglalikt tålamod, och jag är så tacksam för allt du har lärt mig. För att du aldrig fick nog av mina “bara en liten fråga till…” när jag bara ville åt så mycket information som möjligt.
Claes, du är en fantastisk påg och jag känner mig alltid trygg när du är med.
Tack för att du gör jobbet både enklare och roligare! / Mary Strandberg



